“Parlem de consum” tracta sobre reclamacions relacionades amb hipoteques, compra de vehicles i clíniques d’estètica

La secció de consum del magazín matinal “Parlant de tot” ha tractat, en la seva última edició, sobre les qüestions relacionades amb reclamacions col·lectives.La secció compta amb la participació de l’advocat Oriol Contreras, responsable de l’OMIC (Oficina Municipal d’Informació al Consumidor) de la nostra localitat. L’espai s’ha centrat en reclamacions col·lectives relacionades amb clíniques d’estètica, amb hipoteques i amb la compra de vehicles

Contreras ha explicat que a l’OMIC de la nostra localitat té moltíssimes consultes relacionades amb la reclamació de les despeses de constitució de l’hipoteca.

I és que segons la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea del passat 25 de gener de 2024, les persones que van signar o cancel·lar la seva hipoteca abans del juny de 2019 poden reclamar la devolució de les despeses de constitució i cancel·lació, considerades abusives i nul·les pel Tribunal Suprem el 2015.   Les despeses que es poden reclamar són les ocasionades per l’escriptura de constitució o de cancel·lació del préstec hipotecari i no les del contracte de compra de l’habitatge.

Concretament, es poden reclamar les despeses del Registre de la Propietat, de la gestoria, de la taxació, de la notaria (al 50% amb el banc), de la comissió d’obertura i també l’interès legal. El cost de l’Impost d’Actes Jurídics Documentats l’ha d’assumir l’entitat financera si la signatura de la hipoteca és posterior al 10 de novembre de 2018; abans d’aquesta data, correspon al consumidor o consumidora.

Contreras ha explicat Caixabanc està retornant els diners però la resta d’entitats bancàries no ho estan fent i això fa que moltes persones hagin anat  a la via judicial, s’hagin hagut de gastar diners en un advocat i un procurador.

Contreras ha subratllat que no tots els casos són iguals i per aquest motiu cal anar a consultar a l’OMIC.

Ha aconsellat a les persones que vulguin reclamar que s’afegeixin a una comunitat de consumidors, plataforma d’afectats, o a un despatx col·lectiu.

En definitiva, la persona que vol reclamar el retorn de les despeses de constitució de les hipoteques ha de decidir si inverteix recursos, és a dir, si es gasta diners, en recuperar aquests diners o no.

A l’OMIC no fan cap tràmit d’aquest tema, però sí aconsellen i donen tota la informació possible. 

La segona qüestió de la qual rep moltes consultes l’OMIC del nostre poble és la relacionada amb la compra de vehicles.

Succeeix que moltes empreses del sector automobilístic es van posar d’acord, de 2006 a 2013, per no aplicar més descomptes en la venda de vehicles, el que va provocar que les persones que van comprar un vehicle en aquest període de temps, van pagar més del compte si no s’hagués produït aquest pacte, que no està permès per la legislació.

La Comissió Nacional del Mercat de la Competència va descobrir aquest pacte del sector automobilístic i va sancionar a les empreses que el van fer.

El que el comprador o compradora  pot reclamar és el possible descompte al que no van poder tenir accés, un 10% del valor del cotxe, entre 2006 i 2023. Això afecta a 21 fabricants de cotxes. 

Contreras ha aconsellat adherir-se a les reclamacions col·lectives que realitzen despatxos col·lectius, associacions, plataformes de consumidors… No cobren per tramitar la reclamació, però, a canvi de no cobrar res, es poden quedar entre el 20  o 30% dels diners que s’aconsegueixen de la reclamació.

Aquí es necessita un peritatge, un economista, i això encareix el procediment, el cost del qual el pagarà el fabricant a qui es reclama judicialment. Aquí també serà necessari que la persona que reclama tingui la factura a mà. 

Pel que fa a la xifra de diners que es reclamin, s’hi afegirà a aquesta quantitat  els interessos dels anys que han passat des de la data de la factura.

Una altra qüestió sobre la que està tramitant moltes reclamacions l’OMIC del nostre poble és la relacionada amb el tancament del centre d’estètica Ideal, ja que moltes persones havien pagat per anticipat tot o part del tractament que se’ls havia de fer a una entitat financera i després es troben amb què el centre d’estètica ha tancat.

Contreras ha explicat que algunes empreses que tanquen no han fet concurs de creditors i ha afegit que algunes persones troben amb la circumstància que han de seguir pagant part del crèdit.  

La llei diu que si no hi ha servei, no hi ha crèdit. L’OMIC de Vilassar de Mar està tramitant diversos casos i algunes entitats financeres ja han respòs que aturen el cobrament.  

La secció s’emet cada primer dijous de mes al magazín “Parlant de tot”.

L’OMIC és un servei municipal d’atenció directa i gratuïta als ciutadans que informa, orienta als consumidors sobre els seus drets i rep denúncies i reclamacions en temes de consum. Està ubicat a Espai 9 Centre (avinguda Montevideo, 47). L’OMIC atén els matins de dimarts i dijous presencialment. Atén només per telèfon els dimecres tarda.
Recordem que la seva línia telefònica és el 93 754 05 00.