La secció de consum del “Parlant de tot” tracta sobre el retard en el cobrament dels rebuts de la llum

La secció de consum del magazín matinal “Parlant de tot” que condueix Jaume Cabot, secció que compta amb la participació de l’advocat Oriol Contreras, responsable de l’OMIC de Vilassar de Mar, ha centrat la seva atenció en el cobrament del rebut de la llum.
I és que en les darreres setmanes s’han rebut un gran nombre de queixes de persones a les quals durant molt de temps no se’ls ha cobrat el rebut de la llum i se’l’s hi acumulaven els quilowatts gastats sense poder-los pagar. Aquestes persones no saben si podran fraccionar els pagaments o se’ls cobrarà tot de cop.

Contreras ha explicat que la Generalitat ha sancionat recentment amb 600.000 euros a Endesa Distribució pels retards a l’hora de donar lectures dels comptadors, que han endarrerit les factures de milers de clients des de l’estiu passat. Es tracta d’una sanció tipificada com a greu perquè, assegura la Generalitat, s’atempta contra la lliure competència del mercat elèctric. Per a Contreras, aquesta sanció arriba tard i malament i considera que l’import de la sanció hauria d’haver estat més alt. Des del juny, coincidint amb el canvi de tarifa, fins a dos milions de clients a Catalunya van deixar de rebre la factura de la llum quan tocava.

El problema afectava tot tipus de clients, independentment de la seva comercialitzadora. Contreras ha recordat que la distribuïdora, Endesa Distribució és la propietària de la xarxa per on circula la llum i la responsable de fer la lectura del 96% dels comptadors de Catalunya. Sense aquesta lectura, les comercialitzadores estan lligades de mans, perquè no poden emetre les factures, circumstància que les ha posat contra les cordes, atès que aquestes comercialitzadores han estat comprant i pagant una electricitat que els clients sí que han consumit, però que elles no han pogut cobrar i això, en un context de preus elevats, els ha comportat unes tensions de tresoreria importants.

La rebaixa de l’IVA també els està comportant problemes, perquè continuen pagant un 21% d’IVA per l’electricitat que compren als mercats, mentre que als clients només els cobren el 10%. Són diners que recuperaran, però han d’esperar que Hisenda ho regularitzi.  Contreras ha subratllat que aquesta situació és insostenible per a moltes comercialitzadores. Les comercialitzadores també tenen tensions pels avals que han de dipositar a l’operador del sistema per poder comprar l’electricitat. Aquests avals s’han multiplicat els darrers mesos a conseqüència de l’espiral alcista de preus.

Endesa, per la seva part, lamenta els inconvenients, assegura que la voluntat és normalitzar la situació completament a finals de març i que ja a finals de novembre el nombre d’afectats s’havia reduït per sota dels 40.000 usuaris. Argumenten que es deu als canvis d’estructura en les tarifes del juny, que van suposar una modificació profunda en la manera de facturar els peatges i els càrrecs i que, a més, va coincidir, expliquen fons de la companyia, amb la implantació d’un nou sistema de facturació a la mateixa distribuïdora.
A tot això, cal sumar-hi també els canvis que ha anat aprovant el govern espanyol, com les modificacions de l’IVA, a l’impost elèctric o al bo social, canvis que segons la companyia també els ha obligat a adaptar els seus sistemes informàtics.

Per la seva banda, les comercialitzadores i la mateixa Generalitat consideren que el canvi de tarifes del juny no pot esgrimir-se com a excusa.

L’expedient sancionador inclou una obligació de procediment, que exigeix dividir el deute en el mateix nombre de mesos que s’ha acumulat. Contreras considera que el termini de temps per poder pagar les factures hauria de ser més ampli.

Per contactar amb l’OMIC cal trucar al 93 754 05 00. L’horari d’atenció al públic és el dilluns i dimecres a la tarda i dijous al matí.