“Parlant de tot” tracta sobre la normativa de patinets elèctrics i bicicletes

  •  

El magazine matinal de Vilassar Ràdio “Parlant de tot”, presentat i produït per Jaume Cabot, ha convidat, dins de la seva secció mensual sobre qüestions dedicades a la seguretat,  els Mossos d’Esquadra per a apropar-nos a la normativa sobre patinets elèctrics o bicicletes, que inunden els nostres carrers i places.

Per on poden anar?  Quina velocitat poden agafar?  Quins són els deus deures? Atenció perquè els agents Joan, caporal de l’Oficina de Relacions amb la Comunitat de l’Àrea Policial de Premià de Mar i Jordi, caporal de trànsit de l’Àrea Metropolitana del Barcelonès Nord, han recordat que tant el patinet elèctric com la bicicleta són vehicles, i per tant,  qui els porten són conductors.

Però atenció,  i aquests aparells agafen menys de 6 km/h són considerats joguines i aleshores no estan considerats vehicles de mobilitat personal. Si agafen des de 6 fins a 25 quilòmetres per hora sí que són considerats vehicles de mobilitat personal. 

Han repassat la normativa i les particularitats de cada cas amb ells.

El caporal Joan ha explicat que hi ha aquests grups: patinets fins a 25 quilos (aquí s’inclouen els elèctrics, la típica roda que va enmig dels dos peus, plataformes amb dues rodes i per als peus) , patinets fins a 50 quilos, cicles amb tres rodes o més  no destinats a  activitats econòmiques,  cicles amb tres rodes o més destinats a activitats econòmiques, cicles amb tres rodes o més amb una caixa destinats a transportar mercaderies.

Els qui els porten són conductors, estan subjectes  a la normativa i no requereixen autorització per portar- los.

També han explicat que en aquests vehicles només pot haver-hi una persona i prou, i no més persones, com es veu en algunes ocasions. Això no està permès.

Els Mossos han recordat que tots nosaltres som vianants, l’element més feble de la cadena,  en algun moment i han demanat  respecte i convivència als qui utilitzen patinets o bicicletes.

Aquest mitjà de transport és interurbà i per tant no pot sortir a la via urbana. Com a anècdota, els Mossos han explicat que la Guàrdia Urbana de Barcelona va veure l’any passat una persona que portava una cadira elèctrica circulant per les rondes de Barcelona i això no està permès.  

Tota persona que porti una cadira assistida elèctricament es considera un vianant.

Els Mossos d’Esquadra han explicat que en principi, cada municipi hauria de tenir la seva pròpia ordenança que reguli aquests aspectes. Per exemple, a Barcelona, única ciutat del país que disposa de normativa pròpia, els patinets elèctrics han de circular per la calçada si no hi ha carril bici i no els poden dur menors de 16 anys.

Han recordat que en cas de no haver-hi ordenança municipal, ens hem d’acollir a la Normativa del Servei Català del Trànsit. Els seus principals aspectes els ha repassat  el caporal Jordi: no es poden utilitzar auriculars ni telèfon mòbil quan s’està circulant i els conductors d’aquests mitjans de transport poden ser sotmesos a controls policials de alcoholèmia o de drogues, amb les mateixes conseqüències que qualsevol altre conductor. Això sí, no s’hi aplicaria la retirada de punts. Els agents ens recorden que és obligatori també portar llums o armilles reflectants.

També seria convenient, segons els Mossos d’Esquadra, tenir una assegurança de responsabilitat civil ja que, qualsevol dany que provoquem ho haurem d’afrontar de la nostra butxaca. I és que es poden agafar velocitats importants.

Han recordat que els conductors d’aquests mitjans de transport han d’anar per la calçada.

Els agents també recalquen que està prohibida qualsevol modificació del vehicle personal. El poden retirar, per exemple, si està trucat per a córrer més

Caldrà estar atent a aquestes situacions i més quan s’acosten Reis i Nadal i aquests elements acostumen a ser un bon regal,  molt desitjat. Pots escoltar l’audio sencer en aquest enllaç