El capità vilassarenc Agusti Martin detalla el perquè de l’accident al port de Baltimore
El món restava astorat, ahir, quan les xarxes socials i els informatius oferien les imatges de la topada del vaixell Dali amb el pont Francis Scott Key de la ciutat de Baltimore als Estats Units. Un pont que es desfeia i que provocava, la mort de sis persones que queien, des dels seus vehicles, a les gelades aigües de la badia de Maryland.El capità de la marina mercant, el vilassarenc, Agustí Martin, col·laborador d’aquesta casa al timó del nostre programa mariner “Ran de Mar”, ha passat moltes vegades conduint grans mercants per sota el pont. Hem volgut saber la seva opinió, l’opinió del degà de la Facultat de Nàutica de Barcelona.
Com a home de mar, com a capità de la marina mercant, la primera pregunta és obligada. Hem volgut saber què va pensar en el moment que va veure les primeres imatges. Ulls de llop de mar. A primer cop d’ull, considera que pot tractar-se d’ una avaria de la màquina principal, o al sistema de direcció dels motors, una aturada als motors auxiliars o un error humà.
Un port, un dels més importants de la costa Est, veí de la capital dels Estats Units, Washington, amb un trànsit marítim impressionant. Martin recorda que, en sortir de port, el pràctic de Baltimore havia de ser la persona encarregada de dirigir la maniobra. La caiguda de la placa elèctrica del vaixell, per dues vegades, va provocar la desgràcia. Una situació, diu Martin, que si hagués passat al bell mig de l’oceà no hauria tingut conseqüències
Poques víctimes en el pont dedicat, per cert, al creador de l’himne dels Estats Units. Sembla que una trucada del pràctic a les autoritats portuàries va evitar una desgràcia molt més gran, ja que van tancar l’accés de vehicles al pont després de rebre aquesta trucada.
Tot i que descarta l’acció terrorista, admet que les explosions que es veuen, i que alimenten teories conspiratives es deuen a la caiguda de part de l’estructura del pont sobre la proa del vaixell Dali. Els vaixells han crescut molt en els darrers anys. El pont Francis Scott tenia 47 anys
Ha recordat que els vaixells d’ara fa 47 anys eren la meitat que aquests, amb menys inèrcia, motor i marxa, i aquests ponts es van construir pensant en aquest tipus de vaixells. Ha afegit que els vaixells de 300 metres passen justos pel Canal de Panamà.
Augura una investigació llarguíssima. Assegurances, el port aturat, despeses econòmiques gegantines i depurar responsabilitats que tant poden ser civils com penals.
Martin creu que el pràctic va donar les instruccions correctes al vaixell i destaca que abans de la col·lisió va haver-hi un doble apagament elèctric al vaixell.
El port gegantí, com el de Baltimore, alimenta la Costa Est des de l’estat de Maryland, està tancat i barrat al trànsit marítim.
Amb grues s’ha de treure tot el pont i això durarà dies; al vaixell el podran remolcar a port una altra vegada, i des d’allà el portaran a reparar.
El vaixell Dali, de la companyia Merck, estava subcontractat (acció habitual en el món marítim) a una altra empresa amb tripulació índia. Duia uns 12.000 contenidors a bord. Martin vol deixar clar, ara que comença la investigació, la diferència entre accident (quan hi ha víctimes) o incident (quan no n’hi ha).
Tots els accidents i incidents són causals, no casuals. Ara s’han de determinar les diferents causes que han provocat aquest accident .
Així doncs, el Dali s’afegeix a la llista negra de bucs com l’Exxon Valdez, el Prestige o el tap que va provocar l’Ever Given al canal de Suez.