“Capgròs” compleix 40 anys

Vilassar Ràdio va néixer un mes de juny de l’any 1980. Vam ser pioners en la informació local en una comarca en la qual, 4 anys després, florien altres mitjans de comunicació que, afortunadament també segueixen amb molt bona salut. Per tant, fan 40 anys de vida la revista gratuïta “La Clau” (n’hem parlat abastament des d’aquest informatiu), TV Mataró (aviat passaran pel Crònica) i, és clar, el que es va convertir en l’autèntic gegant de la comunicació local a Mataró i, per extensió, al Maresme.Estem parlant, és clar, de “Capgròs”. Hem felicitat  al seu gerent editor, en Mateu Ros. Amb ell hem repassat la història d’aquesta publicació i ens ha explicat una anècdota que, 40 anys després, sembla impossible.

La tradició explica que a mataronins i mataronines se’ls coneix com a capgrossos (colla castellera al marge), perquè a la capital del Maresme van voler construir una àguila, com a element del bestiari de foc de la ciutat, amb un cap tan gros que no va passar per la porta quan la van voler treure al carrer.

Sigui com sigui, el Capgròs, avui, és mitjà de referència a Mataró i al Maresme Ros recorda que Catalunya va ser pionera en la premsa gratuïta. El Capgròs va estirar el fil per tal d’atraure publicitat. Tirades importants, ja als inicis, per aquesta publicació mataronina.

Quan va néixer, va competir amb les publicacions locals de pagament que de l’època, amb una tirada massiva. Moltes empreses van decantar per anunciar-se en publicacions gratuïtes pel gran impacte que té.

Ja d’entrada, i no era fàcil en aquella Catalunya de 1984, aposta pel color. La major part de les publicacions, en pàgines interiors, optaven pel blanc i negre.  

El Capgròs també va destacar, ja des del primer número, com a eina d’integració social. Premsa en català. Si o sí. En una Mataró amb moltíssima immigració vinguda d’altres comunitats autònomes de l’Estat Espanyol. Ha destacat el paper de foment del català que ha tingut Capgròs.

Moments feliços i, altres, menys. Han aguantat crisis fortes i, com tots, recalca Ros, una pandèmia a l’historial. Qüestió, primer, de superar-se i, segon, d’adaptar-se. Fa 20 anys van apostar pel digital i ara ofereixen múltiples serveis a la seva clientela. El paper, per a la reflexió. Per a reportatges. Per la lectura reposada.

També publiquen una altra revista “Tres Viles”, a Llavaneres Sant Vicenç i Caldes d’Estrac.

Ha destacat que tenen moltes visites al portal web de Capgròs (200.000 usuaris de mitjana al mes). Ha afegit que l’edició impresa de “Capgròs” ha assumit el rol de magazín i ha quedat per a la publicació, sobretot, de reportatges i ha destacat l’aposta que han realitzat per les xarxes socials.

Al carrer un especial, un especial de col·leccionista, en el qual, per exemple, feliciten a la publicació personalitats i entitats de la capital del Maresme. Avís a navegants: gran festa el 15 de juny, dissabte, a la plaça Santa Anna de Mataró.

En Mateu Ros destaca quins són els temes, les notícies i els àmbits que més interessen a les seves persones lectores. No només la darrera hora, sinó també temes relacionats amb l’oci, la salut i l’emprenedoria, entre d’altres.

I, és clar, amb 40 anys a les seves esquenes, un munt d’anècdotes. Ens ha explicat una que, avui, seria impossible de poder-la repetir. Van tenir una errada en el preu d’un cotxe que apareixia en un anunci d’’una empresa de venda de vehicles, ja que apareixia un zero de més al preu del cotxe. Ho van comunicar a l’empresa, van demanar disculpes i, davant d’aquesta errada, l’ empresa de venda de vehicles no va voler arribar a una entesa amb Capgròs i els va dir que els demandaria si distribuïen la revista amb aquest error. A Capgròs van haver, durant tota la nit, de tapar amb tipex el zero que hi havia de més, en tots i cadascun dels exemplars impresos.

Capgròs dona feina a una quinzena de persones i vida a un munt de col·laboradors i col·laboradores.