Tal dia com avui, d’ara fa un any, Vilassar Ràdio feia un desplegament especial, a mitjanit, per cobrir la retirada dels peatges de la C-32. Ja han passat 365 dies amb un balanç més aviat neutre. Molts projectes per aconseguir la pacificació de l’N-II, moltes reunions i actes festius de conscienciació; però, de moment, un brindis al sol. Amb un any, el que es té estadísticament clar és que per l’N-II hi circulen entre un 30 i un 40 % menys de vehicles.
Eren les darreres hores del 31 d’agost de l’any passat. Concentració al peatge de la C-32 del Maresme per assistir a la caiguda definitiva de les tanques. Una petició llargament buscada i esperada des de diferents plataformes de la nostra comarca. Al punt de la mitjanit, i després de dècades pagant a les cabines taronges, s’obria l’autopista. La retirada de les tanques ha significat un augment de trànsit a la C-32 i, de retruc, més accidents. Mentre els experts reclamen la implementació de la velocitat variable, des d’Europa es reclama un nou sistema de pagament. Aquest centrat en dos eixos: els quilòmetres fets i les emissions dels vehicles a l’atmosfera.
De moment, a Vilassar de Mar i la resta de municipis del Maresme a tocar de l’N-II, han vist, i segons dades del Servei Català del Trànsit, com el descens de vehicles per aquesta artèria ha estat d’entre el 30% i el 40% arran de l’alliberament dels peatges. Molts conductors i conductores aposten per l’autopista. Especialment, a l’Alt Maresme que ha vist com la freqüència de vehicles a la C-32 ha experimentat un increment del 40%. Això vol dir, que en aquest tram de la nostra comarca, l’N-II ha deixat d’engolir una mitjana d’11.000 vehicles diaris.
En aquests 12 mesos, s’han anat eliminant i desmuntant les cabines taronges, especialment, les que hi havia en el tronc central de la C-32. La Generalitat contempla un projecte per convertir aquestes infraestructures en espais plens de plaques fotovoltaiques.
Quines conseqüències s’ha notat a l’autopista? El col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya demana més inversions en infraestructura i tecnologia. També aposten per al manteniment de les carreteres amb concursos o concessions a empreses privades i instaurant mesures com la velocitat variable.
Ara, s’ha d’obrir un altre meló. Ha de ser clau, fonamental, el desenvolupament dels nous enllaços per connectar l’N-II i la C-32 al llarg de la comarca. Els treballs estan valorats en uns 60 milions d’euros però encara no està definit un calendari clar d’execució. En una visita recent de representants del Govern al Maresme s’apuntava a una possible licitació dels projectes el 2024.
En total, a la comarca es faran sis nous accessos a la C-32 (Alella-Masnou, Teià, Premià de Mar, Vilassar de Mar, Canet i Calella) i se’n milloraran dos més (Sant Andreu de Llavaneres i Pineda de Mar). Quan estiguin fets, es calcula, es creu que encara es derivarà més trànsit a l’autopista. Deixant, segons les previsions més optimistes, amb la meitat dels vehicles que circulen, avui, a diari per la Nacional.
El somni perseguit des de molts sectors del Maresme és que l’ N-II pugui convertir-se, el més aviat possible, en un carrer més.
D’altra banda, la cara negativa de la fi de la concessió és la caiguda d’ingressos en concepte d’IBI que han patit els ajuntaments. En el cas del Maresme, l’import total de la factura és de 2,9 MEUR i els municipis més afectats són Mataró, Arenys de Mar, Palafolls, Sant Pol de Mar i Calella per aquest ordre.
Escolta aquí el programa especial que vam emetre la nit del 31.08.2021: