En el context de les festes de Nadal, Cap d’Any i Reis i augmenten considerablement les compres per Internet, aquest any molt més que els anteriors degut a la situació de pandèmia.
L’agent Abel, des de la Comissaria dels Mossos d’Esquadra de Premià de Mar, ha explicat a la secció de consum del magazine matinal “Parlant de tot” que, quan es produeixen canvis en els hàbits de consum, els deliqüents també s ‘adapten als canvis per delinquir i adeqüen la seva activitat delictiva a aquests nous hàbits
L’agent ha subratllat que cal evitar a accedir a webs a través dels enllaços que rebem als nostres emails i els sms que rebem als nostres telèfons i ha afegit que cal aguditzar el sentit crític a la xarxa
És necessari que si anem efectuar compres a través d’una pàgina web,que aquesta web és segura, fixant-nos si té el símbol del cadenat i cal tenir en compte també el sistema de pagament que utilitzarem i usar sistemes segurs.
Si efectuem compra i ens n’adonem que ens han enganyat, cal denunciar. També ens ha recordat que algunes targetes de crèdit tenen assegurança, que pot retornar els diners de l’operació realitzada. S’han de revisar les condicions de l’assegurança.
Quan va caure Google la passada semana els ciberdelinqüents van contactar amb alguns usuaris d’Internet per robar dades:
S’aconsella canviar les contrasenyes i a més fer que les nostres contrasenyes no siguin fàcils d’intuir per part dels delinqüents. Si ens és necessari, cal utililitzar gestors de contrasenyes.
Ha explicat que un cas que es produeix amb certa assiduïtat és el ransonwarem, el segrestament de software.
L’agent ha assenyalat que és molt important que tota empresa en posi en mans de professionaals informàtics, i que tingui molta cura amb la seva informació, tenint còpia de segutetat fora de línia i un pla de contingencia. L’agent Abel ha recordat que el 40% de les empreses que han patit una pèrdua massiva de dades no aconsegueixen recuperar-se i que, moltes han de tancar.
Des dels Mossos d’Esquadra han explicat que s’han incrementat moltíssim en els darres mesos les estafes per Internet i han afegit que algunes d’aquestes estafes són molt greus.