Prop de 800 persones ateses pel Servei de primera acollida del Consell Comarcal

El Servei d’Acollida del Consell Comarcal va atendre l’any passat 794 persones nouvingudes i va realitzar 1.325 intervencions d’informació, orientació i derivació als recursos adients. A més, malgrat l’aturada provocada per la declaració d’estat d’alarma, es van poder realitzar 9 cursos del mòdul C (Coneixement de la societat catalana) que forma part de la formació reglamentada a la Llei d’acollida. Aquesta formació va permetre l’acreditació de 97 persones.

El Consell Comarcal intervé en els municipis de menys de 20.000 habitants a través del servei d’acollida itinerant i gestiona els serveis municipals d’acollida del Masnou, Premià de Mar i Vilassar de Mar. Al nostre municipi va atendre 76 persones. El seu objectiu és facilitar l’autonomia personal de totes les persones nouvingudes al municipi, afavorir la seva inclusió a la societat d’acollida i garantir el seu accés, en igualtat de condicions, als recursos i serveis municipals-

A més, el servei de primera acollida – a través de la formació del mòdul C- atorga certificats oficials que tenen eficàcia jurídica en l’àmbit competencial de la Generalitat i dels ens locals. També en procediments d’estrangeria, adquisició de la nacionalitat i d’altres.

Aquesta formació que se centra en el coneixement de la societat catalana i el seu marc jurídic es programa mensualment. Té una durada de 16 hores i aporta coneixement de la societat catalana, dels serveis públics, del marc jurídic en estrangeria i de convivència ciutadana i participació.

Les persones interessades en fer el curs poden contactar amb el Servei d’Acollida ( servei.acollida@ccmaresme.cat // Tel. 672 65 82 70 – 673 35 25 44) o realitzar directament la inscripció.

47 nacionalitats

L’any passat el servei d’acollida va realitzar 794 atencions individuals. Els professionals del servei, a partir d’una entrevista, detecten les necessitats de la persona, l’orienten, l’assessoren i la deriven al servei o recurs que necessita.

Les persones que van utilitzar el servei el 2020 es troben, majoritàriament, en la franja d’edat dels 26 i 40 anys (el 54% del total) i són de 47 nacionalitats diferents, sent les més destacades la marroquina (24%), l’hondurenya (12%) i la colombiana i la senegalesa (ambdues un 7%).

El 60% de les persones ateses es troba activa laboralment, el 38% inactiva, l’1% aturada i l’1% jubilada.

Pel que fa al municipi de residència, el 19% viuen a Premià de Mar; el 12% a Malgrat de Mar; el 10% al Masnou; el 10% a Vilassar de Mar; el 9% a Calella; el 9% a Arenys de Mar; el 6% a Canet de Mar; el 5% a Tordera i el 26% restant es reparteixen entre els altres 17 municipis del Maresme.

En total va haver-hi 1.325 intervencions relacionades en un 53% als informes d’estrangeria (adequació de l’habitatge per al reagrupament familiar, grau d’integració d’una persona immigrada per accedir a l’arrelament social, renovació de la residència temporal…). També s’han fet intervencions -entre d’altres- en protecció internacional, nacionalitat espanyola, règim comunitari i empadronament.

Alella (19), Arenys de Mar (70), Arenys de Munt (13), Argentona (5), Cabrera de Mar (6), Cabrils (25), Caldes d’Estrac (16), Calella (71), Canet de Mar (47), Dosrius (5), Malgrat de Mar (92), El Masnou (77), Montgat (6), Palafolls (8), Premià de Dalt (22), Premià de Mar (151), Sant Andreu de Llavaneres (11), Sant Cebrià de Vallalta (2), Sant Iscle de Vallalta
(1), Sant Pol de Mar (6), Sant Vicenç de Montalt (1), Santa Susanna (13), Tiana (7), Tordera (38) i Vilassar de Mar (76). 6 casos no estan registrats en un municipis concret.