Una pregunta molt repetida, darrerament, a Vilassar de Mar, sigui a les terrasses dels bars sigui a les xarxes socials, és la següent: perquè xiulen ara els trens de la R1 quan entren i surten de les estacions? Acte seguit, s’acostuma a acompanyar el formulari de la qüestió amb un abans no ho feien o ho fan des del confinament.
Amb vocació de servei, Vilassar Ràdio s’ha posat en contacte amb Renfe per mirar de donar una resposta satisfactòria a aquesta pregunta. Efectivament, a les entrades i sortides de les estacions de Cabrera-Vilassar de Mar i la de Vilassar de Mar els conductors i les conductores acostumen a deixar anar un xiulet. Ho fa a la zona habilitada per deixar anar aquest senyal acústic. A les estacions hi ha un senyal ferroviari, en el qual una S en blanc es retalla sobre un fons negre. És la “S” de “Silbato”
Des de Renfe ens asseguren que els trens xiulin arran del confinament és una casualitat sense cap més significat que un toc d’alerta i precaució. Ens expliquen que a la zona compresa entre Mataró i Vilassar de Mar s’estan realitzant, actualment, un munt d’obres de millora. És per això que s’habilita el senyal acústic. Per prevenir tant els treballadors com possibles usuaris de la imminent entrada i sortida del comboi de la zona de l’estació.
Recordem que segueixen avançant a bon ritme les obres per protegir la via de tren a Cabrera de Mar on s’hi està construint una escullera de fins a 16 metres d’amplada. És una obra pensada per frenar l’impacte de les ones sobre la via. S’està treballant amb maquinària pesant i els treballs afecten un total de 2 km 200 metres de via fèrria sense afectar la circulació de trens. De moment, ja s’han construït uns 300 metres a la zona de Cabrera de Mar i uns 400 a Mataró.
Les obres tenen un pressupost de 12 milions d’euros, IVA a banda, que seran cofinançats pels fons europeus de desenvolupament regional. Adif, malgrat alguns retards ocasionats pels efectes del temporal Glòria, primer, i pel coronavirus, després, confia en acabar la feina en el termini previst.