“Parlant de consum”: exempcions de comissions de comptes corrents bancaris

La secció mensual de consum de l’espai “Parlant de tot”, que compta amb la col·laboració d’Oriol Contreras, responsable de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor de Vilassar de Mar des de fa 25 anys, ha tractat en la seva edició d’aquest gener sobre les comissions dels comptes corrents bancaris.

Contreras ha recordat que hi ha la possibilitat de tenir comptes bancaris sense cap comissió per a certs sectors de la població i per a certs casos.

Per a persones vulnerables en situació de vulnerabilitat econòmica: sense recursos econòmics, i amb pocs recursos econòmics, i les que estiguin en aquesta situació que estiguin cobrant alguna com a ajuda.

Ens detalla el que han de fer les persones que han de rebre una ajuda de les administracions i no tenen cap compte corrent: anar a qualsevol entitat bancària i obrir-la. Totes les entitats estan obligades a fer aquest. Hi ha hagut casos que algunes entitats han posat obstacles o no ho han fet aquest tràmit. En aquest tipus de situacions, cal que la persona que la pateixi comuniqui a l’OMIC.

Contreras ha recordat que des de l’OMIC realitzen també aquests tràmits per a les persones vulnerables: ajuden a tramitar el bo social de la llum, del gas i de l’aigua i orienten els usuaris sobre la factura dels serveis de telefonia.

No han de pagar comissions les persones que tinguin comptes corrents només per pagar hipoteques i préstecs o per cobrar els interessos d’inversions, contractats abans de 2012, en aquests comptes bancaris. Si aquests comptes estan relacionats amb productes bancaris que contractats a partir de 2021, sí que s’han de pagar comissuions, en certes condicions: l’entitat bancària ha d’informar que existeixen aquests costos i de l’obligació de pagar-los, ha d’incloure aquests costos en el TAE i la comissió del compte corrent pel pagament de la hipoteca no pot variar durant la vida de la hipoteca,

Contreras ha subratllat que quan demanen una hipoteca o un préstec, l’assessor personal que ofereixen les entitats bancàries pot no oferir en alguns casos tota la informació que requerim. Per aquest motiu ha aconsellat que si tenim cap dubte també podem acudir a un assessor extern a l’entitat bancària, com seria el servei municipal d’informació al consumidor o a una gestoria.

Contreras ha explicat que el principi de transparència hauria de regir a totes les lleis que tinguin relació amb consumidors i usuaris i així no hauríem de patir i el mercat estaria més descansat. Ha recordat que s’han guanyat judicis contra els bancs per les clàusules sòl, per la poca transparència que oferien en relació a aquest producte.

A més de les comissions pels comptes corrents bancaris, es va parlar de devolució de compres realitzades durant aquestes passades festes de Nadal i Reis.

Pel que fa a la devolució dels productes comprats, Contreras va recordar que les condicions de devolució han d’estar escrites al tiquet o un rètol a la botiga. Ha subrallat que no hi ha cap botiga presencial que tingui l’obligació a tornar diners o bescanviar compres a no ser que ho indiqui a tiquet i rètol i ha recordat que la devolució de compres de 14 dies és per a les botigues online.

L’OMIC dilluns i dimecres a la tarda i dijous al matí a l’Escola Nàutica . Per concertar cita prèvia, cal trucar al 93 754 05 00.