Pacificació N-II. Vols saber com serà?

L’esperada pacificació de la N II sembla que és més a prop que mai. Si les previsions, i les enteses polítiques es mantenen, en tres anys hi haurà un canvi important i qualitatiu en el litoral del Baix Maresme; entre Montgat i Mataró. Un carril per sentit, ampliació de les voreres, carril bici a la banda de muntanya i velocitat màxima permesa en els trams urbans de 30 km/h i de 50 en els interurbans. També es treballarà en la millora dels accessos a l’autopista C-32.

Uns 120 milions d’euros, com ja t’hem explicat en altres edicions d’aquest informatiu, seran els que caldrà invertir.
Sembla, doncs, que en tres anys, la Nacional II, al seu pas pel Baix Maresme, s’haurà rentat la cara. S’assemblarà molt més a un passeig que no pas a la via ràpida que és ara. La caiguda dels peatges de la C-32 (1 de setembre de 2021) va obrir, doncs, als ajuntaments del Baix Maresme la possibilitat de lluitar i plantejar aquest canvi en la mobilitat.

I això què vol dir? Doncs que la Generalitat ja té molt avançat el document de treball que determina quina serà la nova fesomia entre Montgat i Mataró. En tot el recorregut hi haurà només un carril per sentit (ara n’hi ha dos en molts trams) i amb l’espai que es guanyarà es farà un carril bici que travessarà tot el Baix Maresme; per la banda de muntanya.

També s’eixamplaran les voreres i s’hi posaran més arbres. A més, es deixarà més espai per a les parades de bus i, davant les estacions de tren, la calçada s’elevarà per pacificar, encara més, el trànsit.

Quan la nova estructura estigui en marxa, la velocitat baixarà considerablement a tota la via. S’haurà de circular a un màxim de 30 km/h en els trams urbans i a 50 km/h als interurbans.

En principi, i en tres anys, ho hauríem de veure realitzat. La pacificació de la NII és en el paquet d’inversions que acaben de signar estat espanyol i Generalitat. Un acord en el qual el govern central posa els diners i les obres se n’ocuparan des de la plaça de Sant Jaume de Barcelona. En els documents signats, també hi ha entrat la millora dels enllaços d’alguns pobles del Baix Maresme amb l’autopista. En aquest cas, es podrien aprofitar el fons obtinguts pel projecte europeu dels Next Generation.

I parlant de diners, el Consell Comarcal del Maresme ja va fixar un pressupost de 120 milions d’euros per consolidar el procés de pacificació. Una remodelació que ha de passar, si o si, per la millora de l’accessibilitat, d’alguns pobles del Baix Maresme, a la C-32. Una connectivitat que ha de permetre que el trànsit que encara circula, a dia d’avui, per la NII sigui absorbit per l’autopista. Es prioritzen els enllaços d’Alella, El Masnou, Teià, Premià de Mar, Cabrils, Vilassar de Mar, Canet i Calella.

Les darreres dades de les quals es disposa el Consell Comarcal del Maresme indiquen que, des de l’alliberament del peatge de Vilassar de Mar, l’autopista canalitza el 75% del trànsit que abans circulava per la carretera nacional al Baix Maresme. Es calcula una baixada en el trànsit de la NII en un 30% el que significa 10.000 vehicles diaris menys.