La secció de consum del “Parlant de tot” tracta sobre les ciberestafes

 

La secció de consum del magazín matinal “Parlant de tot”, que condueix l’advocat Oriol Contreras, responsable de l’OMIC (Oficina Municipal d’Informació al Consumidor), ha centrat la seva última edició en les ciberestafes, en els delictes informàtics.

Cal que estiguem atents i que evitem ser víctimes de les cibertastafes, que es produeixen com a conseqüència de ciberatacs en els quals els delinqüents extreuen i roben diners a través de mitjans electrònics.

Hi ha molts tipus de delictes. Si rebem un missatge inesperat que no esperem, per email, whatsapp , o SMS informant-nos de l’arribada d’un paquet que no esperem dient-nos que hem d’actualitzar les nostres dades, que ens envien un document en arxiu adjunt o que comprovem els moviments al nostre compte corrent, atenció. Aquests missatges escrits van acompanyats generalment d’ un link o enllaç, que no hem de clicar mai.

Primer consell general davant d’aquests missatges escrits i fins i tot trucades telefòniques que no esperem: desconfiem    

Contreras ha especificat i desglossat exactament quins tipus de delictes, d’estafes hi ha: phishing (quan rebem un missatge escrit amb un enllaç, dient-nos que hi ha hagut un moviment bancari o que hem d’actualitzar dades), smishing (quan rebem un missatge escrit amb un enllaç dient que ha arribat un paquet de correus), vishing (quan rebem una trucada telefònica que intenta que donem dades personals), carding (quan algú ens copia les dades bancàries) , pharming (una web està redirigida cap a una altra), trashing (robatori d’informació a través de virus..)

Recordem que el que no hem de fer mai és entrar en l’enllaç o link que porten aquests missatges inesperats que comuniquen incidències. El que hem de fer és, entrar a la web de l’entitat bancària o a l’aplicació del banc que tenim descarregada al nostre telèfon mòbil , posar la nostra contrasenya i comprovar, si un cop hem entrat, hi ha algun missatge informatiu de l’entitat bancària comunicant-nos la incidència en qüestió. Si no hi ha cap missatge del banc, llavors vol dir que el missatge rebut inesperadament és una estafa.

Si rebem una trucada telefònica, no hem de donar cap dada, hem de penjar i seguidament hem de trucar nosaltres al telèfon del Banc de la nostra oficina de referència, preguntar-los si s’ha produït algun moviment estrany i comentar-los el contingut de la trucada que hem rebut.

Els delinqüents envien grans remeses de missatges per estafes per si pica algú. Si hem estat víctimes d’aquests delictes, cal sempre posar una denúncia als Mossos d’Esquadra. Les forces de seguretat són les encarregades d’investigar aquests delictes

En cas que decidim anar també a l’OMIC, cal portar aquesta denúncia que hem fet. Aquests delictes són complexos de resoldre ja que moltes vegades els delinqüents actuen des de països molt llunyans i no hi ha massa jurisprudència.

Fins ara, el nombre de casos en què s’aconsegueix que siguin retornats els diners sostrets són pocs, són un 30-40 % dels casos.

Per contactar amb l’OMIC cal trucar al 93 754 05 00. L’horari d’atenció al públic és el dilluns i dimecres a la tarda i dijous al matí