La dietista del CAP: “Les dietes miracles no existeixen”

 

Doncs ja ha passat el Nadal. Els tiberis de Nadal. Moment, ara, d’aplicar els bons propòsits que vam pensar el 31 de desembre: deixar de fumar, anar al gimnàs, aprimar-nos… aprimar-nos? Sàpigues que el CAP Doctor Masriera de Vilassar de Mar compta amb una nutricionista que ens podrà aconsellar, prèvia derivació del metge de capçalera.

Som el que mengem i les dietes miracle no existeixen. Sandra Montoro, que és la nutricionista del CAP, ens recorda, ja d’entrada, que la malaltia i la salut entren per la boca. Avisa que les dietes miracles, les dietes amb noms i cognoms o les que li van funcionar al veí o veïna no funcionen

I recalca que fer règim no és sinònim de no menjar. Ha recordat que s’han de fer tots els àpats de dia i no saltar-se cap. La clau és saber gestionar la sensació de fam i de plenitud i trobar un equilibri.

Per exemple, una bona tàctica és el mètode del plat. Un plat normal mesura 23 centímetres. Una ració d’un àpat seria la meitat del plat. La meïtat del plat haurien de ser verdures cuita o crua o amanides, i pel que fa a la resta del plat, un quart a d’aliments a nivell proteic, i un quart d’aliments a nivell termohidrat, amb coccions saludables (a la planxa, al forn, al vapor…)

Montoro ens dona pautes per fer àpats equilibrats, però hem de fugir planificacions estrictes o encorsetades. Una dieta on et diguin exactament que has de menjar dilluns, dimarts i dimecres no funciona. La clau d’una bona alimentació és que estiguis a gust amb la teva alimentació, que t’agradi, i que no tinguis la sensació d’estar fent un esforç. I, és clar, sense oblidar nens i nenes, nois i noies. Compte amb la dada: un nen de 8 anys pres tot el sucre que el seu avi ha consumit durant tota la seva vida, i el seu pàncrees patirà molt més. I és que una bona nutrició és fonamental.

Els nutricionistes sempre fan educació nutricional des del minut zero. Des del moment en què la mare queda embarassada ja s’ha de començar a cuidar l’alimentació i la dieta, els hàbits a taula i a l’hora de comprar el menjar. Altres consells que recorda Montoro és, per exemple, procurar fer el menú familiar de la setmana d’una manera reposada i, si pot ser, amb el suport dels petits i petites de casa. També subratlla la importància d’anar a comprar menjar sense gana i pensar que no menjarem allò que no comprarem i, d’aquesta manera, a més, evitarem el malbaratament alimentari.

La nutricionista del CAP remarca que una bona alimentació i activitat física ja es té més del 50% del nostre benestar solucionat. Una bona alimentació és perfectament combinable, diu, amb -per exemple- postres que ens poden venir molt de gust. I sans. Si per exemple tallem a trossets un plàtan i el posem a congelar i el triturem amb un iogurt grec, ens queda com una crema que està molt bé.

Per demanar visita a la nutricionista, cal que ens derivi el metge o metgessa de capçalera.

Des de la Regidoria de Promoció de la Salut ja estan pensant, per exemple i de cara a la propera edició de la Setmana de la Salut, en fer tallers per ensenyar a menjar bé a l’alumnat de primer i segon d’ ESO dels dos instituts de Vilassar de Mar.