Aquest passat dimecres 20 de setembre estrenàvem la segona temporada del nostre espai cultural “Històries de Mar i de Dalt” en el qual posem la nostra mirada en el passat.
De la mà de l’historiador Alexis Serrano, president del Centre d’Estudis Vilassarenc. La primera entrega d’aquesta temporada ha estat dedicada al 175è aniversari del primer tren de la península ibèrica, Mataró- Barcelona.Podràs descobrir moltes curiositats com el perquè la línia actual passa per on passa.
Amb Serrano anem a 1848 y contextualitzem l’època. Passen moltes coses a Europa, reunificació italiana i alemanya (el que es coneix com la primavera de les nacions), arrenca la Revolució Industrial, independències de molts països de l’entorn de l’imperi austrohongarès i, a Londres, Carl Marx publica “El Capital”, el catecisme del comunisme.I en aquesta escudella barrejada apareix el mataroní Miquel Biada i el seu projecte de construir la primera línia ferroviària de la península.
Amb l’aparició d’aquest mitjà de transport, esclata una bombolla financera, que fa que els accionistes britànics que eren al costat de Biada es retirin i ell recompri les accions de la companyia.Biada va invertir gairebé tots els seus diners en aquest projecte. Serrano ha recordat que a mitjans del segle XIX, a l’Estat Espanyol, no hi havia una zona tan poblada com l’àrea entre Barcelona i Mataró. 200.000 persones de l’època. Una barbaritat.
Biada, però, mor pocs mesos abans de la inauguració, al febrer de 1848. Per tant, no va veure el seu somni fet realitat.
Aquest programa ha comptat amb la veu de l’enginyer i col·leccionista ferroviari Xavier Nubiola. Segurament, la persona que en sap més, del món, d’aquesta línia de tren.Amb el seu fons, més de 4.000 documents, l’Arxiu Comarcal del Maresme prepara una brutal exposició que estrenaran a l’octubre i en la qual s’explica tota la història del ferrocarril, des dels seus inicis. Amb fotografies del nou pont de la Tordera que es va fer nou després de la irrupció del temporal Glòria. Per tant, el tema del tren és tan interessant que Alexis Serrano i el seu equip hi dedicaran algunes edicions més del programa.
La història ens permet descobrir d’on venen situacions que ens afecten avui. Al marge de la mala gestió de l’actual Adif, la primera línia de tren de la península es va construir per on passa, avui, l’ R1, arran de mar. Com era una iniciativa privada i l’Estat no va donar cap subvenció, ni va posar-hi diners, el mataroní Biada volia evitar riscos econòmics i es va escollir l’actual traçat, ja que els sorrals eren de propietat privada tenien un preu de venda molt baix.
175 anys després, encara no s’ha repensat un recorregut que es veu afectat per, mala gestió a banda, onades, temporals o rierades.
“Històries de Mar i de Dalt” el pots escoltar els dimecres de 9 a 10 de la nit i els dijous i dissabtes de 9 a 10 del matí.