L’Ajuntament de Vilassar de Mar va presentar ahir el seu Pla Director de la Bicicleta precedit d’una Pedalada Popular que, amb 323 persones sobre una bicicleta, va batre el rècord de participació al nostre municipi. Amb la N-II a disposició de la ciutadania i tallada al trànsit durant tot el matí, aquest va ser el millor escenari per celebrar la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible i el marc ideal per donar a conèixer a la població el pla que, segons va afirmar l’alcalde de Vilassar de Mar, Damià del Clot, “ha de permetre que el nostre poble tingui una mobilitat sostenible en els propers anys”.
La bicicleta, precisament, va ser la gran protagonista del matí de diumenge. I és que la Pedalada Popular, que serveix per celebrar la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible, es va celebrar, enguany, sota el lema Fem salut. Mou-te de manera sostenible!. I la veritat és que va ser tot un èxit. Un autèntic rècord. 323 vilassarencs i vilassarenques es van sumar a la festa i van protagonitzar un rècord de participació. Mai abans la Pedalada havia reunit tantes persones, grans i menuts, amb un objectiu comú: conscienciar tota la població sobre la necessitat de reduir les emissions de CO2 a l’atmosfera.
En aquesta ocasió, segons el càlculs que es van fer, el conjunt de participants va aconseguir estalviar uns 126 kg d’emissions de CO2 i uns 691 grams d’òxids de nitrogen (NOX) que s’haurien emès a l’atmosfera en el cas que cada participant hagués fet el mateix recorregut amb cotxe.
L’Ajuntament va agrair la participació de la ciutadania en els dos actes obsequiant les persones assistents amb una bossa motxilla i un braçalet reflectant.
I amb l’èxit de la Pedalada, es va donar el tret de sortida a la presentació del Pla Director de la Bicicleta de l’Ajuntament de Vilassar de Mar.
“Sabem que aquest és un pla ambiciós, però el nostre poble s’emmarca en la tradició de lluita de la nostra comarca i, així com hem lluitat per la fi d’un peatge que portàvem pagant molts anys i ho hem aconseguit, ara hem de lluitar per la pacificació de la N-II. Aquest pla ens ha d’ajudar a aconseguir aquesta fita també”, va assegurar Damià del Clot, alcalde de Vilassar de Mar. L’acte es va celebrar al bell mig de la NII, just a l’alçada de l’Ajuntament. L’escenari s’ubicava al centre de la carretera, sense cotxes, i ocupada només per una pantalla gegant, cadires, bicicletes i vianants.
També a l’acte, i en representació de Babord, el grup municipal que dona suport al Pla Director de la Bicicleta, Agnès Salat va glosar els avantatges de la bicicleta com a mitjà de transport; va destacar el fet que “és assequible i molt accessible per a tothom” i, després de mostrar la seva satisfacció pel fet que el pla incorpori els itineraris proposats per Babord, va afegir: “Aquest pla és un gran pas per aconseguir una transformació radical de la mobilitat del municipi”.
Cal subratllar que aquesta transformació serà progressiva i s’aconseguirà tot implementant les propostes recollides al Pla Director de la Bicicleta, les línies mestres del qual va explicar el seu redactor, l’Aleix Vigo.
“S’ha fet en consonància amb el Pla de Mobilitat Urbana que ja teníem a Vilassar de Mar i moltes propostes són complementàries”, va explicar Vigo. “Però amb aquest pla hem d’aconseguir que tots els carrers siguin ciclables, que la bicicleta pugui anar per tots el carrers del poble”, va afegir.
Entre els objectius principals del Pla Director de la Bicicleta, Vigo va destacar els següents:
– Augmentar l’ús de la bicicleta donant alternatives i itineraris a tothom
– Fer de Vilassar de Mar una vila amb menys emissions
– Augmentar la permeabilitat entre els diferents barris
– Fomentar la seguretat viària, fent per a cada via i per a cada carrer un espai per anar en bicicleta amb les condicions que tingui aquell carrer.
El redactor del PDB també va detallar els tipus de vies que recull el pla per aconseguir un poble totalment ciclable:
– Vies amb velocitat 30 km/h, on les bicis cohabitaran amb els vehicles perquè no és possible fer carril bici.
– Espais segregats en calçada, és a dir, carrils bici, ja siguin bidireccionals o unidireccionals.
– Espais o zones de convivència, en aquells carrers pacificats del centre de la vila on el vianant té la prioritat i on la bici pot anar en els dos sentits.
Respecte als aparcaments per a bicicletes, altre dels punts rellevants del PDB, Vigo va explicar que, actualment, a Vilassar de Mar, existeixen 15 i que el pla proposa habilitar-ne 12 més en la seva primera fase.