Els Mossos d’Esquadra han alertat d’una nova modalitat d’estafa massiva per SMS, una variant del “phishing“. L’estafa consisteix en l’enviament, per part dels delinqüents, de missatges SMS als telèfons mòbils amb un enllaç que porta a pàgines web falses que suplanten bancs i companyies per obtenir-ne les claus i contrasenyes.

Els SMS contenen missatges del tipus “El seu enviament és al punt d’entrega” o “no hem pogut entregar el seu paquet”. Fins i tot, alguns missatges suplanten la identitat de Correus o empreses de missatgeria com SEUR, DHL o FedEx.

L’objectiu és que l’usuari cliqui i se li puguin robar dades personals. Tant els Mossos d’ Esquadra  com la Policia Nacional han avisat d’aquesta tipologia de missatges que es fan passar per empreses de paqueteria amb l’objectiu que l’usuari cliqui un enllaç i se li puguin robar dades bancàries personals.

Quan l’usuari clica, se’l redirigeix a pàgines web malicioses o se’ls descarrega una app al telèfon que accedeix a dades de l’usuari. A més, aquest software maliciós ataca el programari de seguretat del mòbil, que justament impedeix que es descarreguin aplicacions perjudicials.

S’aconsella anar amb compte quan es rep una comunicació electrònica i no actuar impulsivament clicant els enllaços ni descarregar arxius dels quals es tinguin dubtes de la procedència.

Aquests SMS acostumen a contenir algunes pistes que poden fer dubtar de la seva autenticitat, com enllaços poc habituals, escurçats o amb un domini diferent del de la companyia que diu enviar-los. Sovint, també, són missatges que contenen errors gramaticals o ortogràfics.

S’aconsella que per saber en quina situació es troben els enviaments que tenim pendent de rebre, pregunteu al remitent el nom de l’empresa de transport de paqueteria i el número de paquet; després accediu únicament a la pàgina web oficial de la companyia de transport de paqueteria que us ha dit el remitent i dins de la finestra de “cercador” d’aquesta web, poseu el número del paquet. Tindreu informació àmplia, en aquesta finestreta que hi ha a la pàgina web,  quin és l’estat i la ubicació geogràfica en què es troba l’enviament que esteu pendents de rebre.  

A més, cal tenir en compte que les empreses de transport de paquets  mai exigeixen als usuaris la instal·lació d’aplicacions mòbils per poder fer seguiment dels paquets.