Els estudiants de 4rt ESO examinen (i suspenen) l’actual Sistema Educatiu

Sempre són ells i elles els examinats. En el marc de la Tertúlia Jove de Vilassar Ràdio els hem proposat un exercici a la inversa.  Els alumnes de 4rt d’ESO de l’Institut Vilatzara han estat els jutges de l’actual sistema educatiu davant dels nostres micròfons. El suspenen. Sense contemplacions. Es queixen de poques inversions, d’haver de decidir el seu futur massa d’hora, d’avorrir-se, d’escassa motivació i de poca (nul·la, en realitat) orientació.

D’entrada personalitzen les sensacions que perceben en carn pròpia. Exemples. La Mia es queixa de la poca orientació que reben. La Mar denuncia un sistema d’aprenentatge centrat, segons ella, en l’estudi i poca pràctica. Més exemples, en Nil, per la seva banda, lamenta estudiar només per vomitar, diu, a l’examen. Creu que els alumnes s’obliden del que aprenen a mida que superen cursos. L’Anna, en canvi, porta davant els micròfons la poca atenció individualitzada que reben a l’Institut. Finalment, en Bruno, alerta del fantasma de la nul.la motivació

A més, el pack sencer d’itineraris educatius i d’optatives no els convenç. Gens. No poden triar a la carta. I és que el moment de triar el seu futur acadèmic els arriba molt d’hora, potser massa. I més quan a casa, sovint, pares i mares tendeixen a aconsellar-los que apostin per opcions acadèmiques considerades com a segures per la societat en general. Tampoc els agrada de l’actual sistema educatiu tanta teoria. Preguntats sobre alternatives aposten per treballar a base de projectes.

Un altre problema que volen denunciar és de les altes ràtios a les aules. Això comporta, per exemple, poca atenció individualitzada dels professors que, d’altra banda, tampoc en tenen la culpa ja que, com argumenten, també han d’ocupar-se d’altres classes. Preguntats per les solucions, creuen que una major inversió per part de les Administracions en Educació podria eixugar, en bona part, aquestes deficiències

Tertúlia Jove de Vilassar Ràdio. Testimoni sonor dels alumnes de 4rt d’ESO, d’entre 15 i 16 anys, de l’actual sistema educatiu. A qui l’interessi: No Assoliment fent servir l’actual sistema d’avaluació.

Pots escoltar la tertúlia sencera aquí.