Damià del Clot: “És necessari un debat sobre l’R-1 amb tots els actors implicats”

Aquest dilluns 28 de març, des de primera hora, s’ha restablert la circulació de l’R1, entre Malgrat i Pineda, després que, ahir, la mala mar i el temporal s’enduguessin trams de la via del Maresme i Renfe habilités un trajecte alternatiu, per carretera, entre Blanes i Pineda. N’hem parlat a l’espai “Crònica” amb el president del Consell Comarcal del Maresme i alcalde de Vilassar de Mar, Damià del Clot. Demana un debat profund i estructural, sota el prisma del territori, de tots els agents implicats.

La força de l’aigua va deixar la via intransitable en alguns punts com a la platja de les Dunes, a Santa Susanna, amb cables penjant i fins i tot canonades trencades per la força de l’aigua. Damià del Clot reclama un debat  i una solució estructurals. El canvi climàtic no té marxa enrere. Solucions definitives i no pedaços per fer front als episodis vinculats al canvi climàtic

Li preguntem quin és el futur de l’R1. La línia de rodalies més transitada de l’Estat Espanyol. Per a Del Clot s’albiren dos debats. Un a curt termini i també un altre a llarg termini amb tots els agents implicats (ajuntaments, Consell Comarcal, Generalitat, govern espanyol, entitats… ) Per a ell, la línia de tren del Maresme, ara per ara, diu, no és viable en la seva ubicació actual, vora el mar, ja que “trenca la mobilitat i és especialment vulnerable a episodis vinculats al canvi climàtic”. Del Clot reclama inversions per part de l’Estat Espanyol i remarca que no tot el litoral del Maresme és igual, ja que hi ha municipis que tenen port i altres no.

El soterrament de la línia, en un futur, pot ser una solució, admet. Del Clot recorda, però, que l’hipotètic trasllat de les vies requereix un debat que, fins ara, no s’ha tingut, potser perquè no calia, diu; però que ara és urgent. Aquest debat, ha dit, ha d’anar en paral·lel al debat de les inversions al territori a curt termini. El canvi climàtic no té marxa enrere, rebla.

Per a Damià del Clot, els fons de la Unió Europea, ara per ara no són viable al Maresme. Els Next Generation, recorda, necessiten d’un projecte acabat i definit.

Les dues setmanes de llevantada pràcticament constant, més el fort onatge han tornat a passar factura a una R1 encara molt malmesa pels efectes del temporal Glòria d’ara fa dos anys.

Ahir mateix a la tarda, Renfe va treballar, a contrarellotge, per tal de poder restablir la circulació ferroviària avui. Es va reparar la zona desfalcada creant un dic de protecció amb roques per tal que l’R1 fos transitable. Hi ha treballat tota la nit, amb una retroexcavadora de roques grans i una altra excavadora que mou pedres per reomplir l’esvoranc i assegurar el terreny.

Durant tota la tarda d’ahir, les reclamacions de les persones usuàries es van fer més que evidents, queixant-se que el servei d’autobusos llançadora que, segons aquests usuaris explicaven, anaven molt plens i no hi havia lloc per a tothom.