Comunicat de Recuperem el Baix Maresme, sobre el procés de pacificació de l’N-II

 

La Plataforma Recuperem el Baix Maresme ha enviat un comunicat de premsa a Vilassar Ràdio en què analitza i valora el moment en què es troba el procés de pacificació de la carretera N-II.

El comunicat explica que Vilassar de Mar, Premià de Mar i el Masnou han recollit les propostes que la plataforma els va presentar i subratlla que només Premià de Mar s’ha compromès a obrir l’N-II els caps de setmana. La plataforma reclama avançar part del projecte de 2023 i accelerar “algunes accions d’aquest projecte, com el carril bici del Maresme, de forma més ràpida a través d’actuacions urbanisme tàctic”. També demana que al setembre es faci un acte públic on els màxims responsables de la Generalitat, el Consell Comarcal i els ajuntaments expliquin l’estat del projecte i que la ciutadania hi pugui fer aportacions. Afegeixen que ofereixen als ajuntaments suport i col·laboració per organitzar tallers d’urbanisme participatiu.

En relació a la pacificació de l’N-II, la plataforma ha mostrat la seva preocupació per la dilatació en el temps, la forma com s’està portant a terme el projecte i el contingut dels primers dissenys que es van veure al llarg del curs passat.

Recorda que al juny van enviar una proposta de moció a tots els grups municipals amb representació als ajuntaments dels pobles de mar del Baix Maresme. En concret, es tractava de la moció titulada “Obrim l’ N-II”, en què proposava diversos acords en relació a com ha de ser la pacificació d’aquesta via i també instava als ajuntaments a organitzar un tall de trànsit a la carretera, i per tant d’obertura per a les persones, com a mínim un cap de setmana al mes.

Les mocions aprovades a Premià de mar, Vilassar de Mar i al Masnou recullen els 4 punts per a poder parlar d’una veritable transformació de la NII en una via pacificada: carril Bici del Maresme, segregat en calçada, cantó muntanya i d’ample suficient; ampliació de voreres, places i parcs colindants amb l’actual N-II; reducció de 4 a 2 carrils pel trànsit motoritzat, un per sentit, amb prioritat per línies de bus urbà i interurbà; punts intermodals davant de les estacions de tren de rodalies, que facilitin la combinació de diferents modes de transport.

El comunicat analitza el posicionament dels partits respecte a aquesta qüestió i explica que les posicions d’ERC, PSC i Junts per Catalunya han estat diferents en cada cas. Destaquen que només a Premià de Mar “partits molt allunyats ideològicament han estat capaços de posar-se d’acord en un tema clau per al futur de la comarca i que hauria d’estar per sobre de lluites partidistes”.

El comunicat explica com van anar les votacions:

-A Premià de Mar la moció va ser presentada conjuntament per la Crida, En Comú Podem, ERC i el propi govern municipal, JxC, i es va aprovar amb les abstencions de PSC i C’s.

-A Vilassar de Mar, va ser presentada únicament per Babord, i inicialment rebutjada amb els vots en contra del PSC i les abstencions de C’s, Junts Vilassar de Mar i el govern, ERC-Gent per Vilassar de Mar. Aquesta votació donava lloc a un empat que es va resoldre després de retirar l’acord d’organitzar el tall mensual, condició de l’equip de govern per votar favorablement a la moció.

-Al Masnou es van presentar dues mocions: una de Fem Masnou i l’altra del PSC i ERC,que es van aprovar finalment com a declaració institucional però excloent el punt dels talls com a Vilassar de Mar.

Des de la plataforma Recuperem el Baix Maresme celebren que s’hagin aprovat aquestes mocions i manifesten que esperen veure’n els primers resultats aviat.

Des de la plataforma subratllen que lamenten que “encara hi hagi grups que no aposten per la pacificació d’una via que afecta greument el dia a dia de tothom en termes de seguretat, contaminació i soroll, i que dificulta la connexió entre municipis veïns o dels municipis amb el seu litoral”.

Lamenten també que “entre els governs municipals, només el de Premià ha acceptat organitzar els talls abans que comencin les obres, tot i que sense especificar ni quan ni com es produiran” i han avançat que seguiran demanant “apertures regulars de la carretera, ni que sigui bimensualment, ja que són necessàries per prendre consciència de tot l’espai que la ciutadania està perdent cada dia de forma injustificable, per crear la cultura de gaudi d’una via, l’ N- II, fins ara destinada exclusivament als vehicles a motor, i per accelerar, així, el procés de pacificació, amb la participació de tothom”.

Des de Recuperem el Baix Maresme destaquen que una transformació tan important de la mobilitat de la comarca hauria d’incorporar a la ciutadania de forma prioritària.

La plataforma ha explicat que la licitació de l’obra no es produirà fins a finals de 2023. Consideren que aquests terminis “són massa llargs, la qual cosa significa que no s’alliberarà espai fins al 2024-2025” i per això demanen “accelerar algunes accions d’aquest projecte, com el carril bici del Maresme, de forma més ràpida a través d’actuacions urbanisme tàctic”.

La plataforma es mostra partidària de la promoció i potenciació  de forma urgent, de la línia C10 d’autobusos que creua la comarca de l’Hospital de Mataró fins al Besòs i augmentar la freqüència i la capacitat de trens a la R1.

Pau Arona, membre de la plataforma, ha manifestat a l’espai “Crònica” que des de la plataforma consideren que hi ha “una manca d’ambició i de compromís per part dels ajuntaments per fer-se seva aquesta pacificació de l’N-II d’una manera més clara”.

Consulteu el comunicat de premsa en aquest enllaç