Àudio de la xerrada  “Reptes del transport públic a Vilassar de Mar i El Maresme”

Vilassar Ràdio va emetre, aquest passat dimecres 25 de setembre a les 8 del vespre,  la tercera sessió de l’Espai gOvi de Reflexió, sobre “Reptes del transport públic a Vilassar de Mar i El Maresme”, que es va celebrar dilluns 16 de setembre a les 7 de la tarda a l’Espai Galbany, organitzada pel Grup d’Opinió de Vilassar de Mar (gOvi). Una trobada de vilassarencs i vilassarenques, especialment preocupats pel transport públic a la nostra comarca, en general, i a Vilassar de Mar, en concret, amb autèntics especialistes en la matèria. En el debat, molts temes sobre la taula: mal funcionament de Rodalies, el traspàs del servei de l’estat a la Generalitat, els nous trens que han de venir… I, és clar, les tasques que s’han de fer, i s’estan fent, per adequar les instal·lacions. A ningú li agrada fer obres a la cuina però, a vegades, són més que necessàries. Aquest és el principal titular que ens deixen els dos ponents, en Joan Torres i en Manel Gómez, enginyers de camins i primeres espases en el món ferroviari.

Després d’una més que interessant reflexió inicial per posar en context històric d’on venim, que et recomanem que no et perdis perquè està esquitxada d’anècdotes més que interessants, Torres i Gómez passen a disseccionar, bàsicament, els problemes de la línia de Rodalies R1. 

Argumenten que “Renfe és com aquell fill tonto que rep totes les bufetades, a vegades, sense merèixer-se-les”. En aquest sentit, asseguren que les solucions es van implementant i apel·len els famosos 6.000 milions d’euros que han d’invertir-se en la xarxa de Rodalies. 4.000 i escaig en la renovació d’infraestructures (catenàries, vies…) i la resta en els nous trens que, diuen, “encara trigaran però tard o d’hora arribaran”. Són 56.

Torres i Gómez, els dos experts, remarquen que les obres de millora que s’estan fent donen molt bons resultats i citen, per exemple, les esculleres reforçades entre Vilassar de Mar i Mataró per protegir la via del tren dels temporals marítims. Altres problemes es tenen identificats. Les solucions, però, ja són figues d’un altre paner.

Entre Arenys i Maçanet només pot circular un tren. Ja s’ha fet el pont sobre el riu Tordera. S’han introduït elements de senyalització i millora de la comunicació i més endavant s’introduirà el sistema LTMS, sistema de control de trànsit que assenyala a quina velocitat va el tren, i també el tren de darrere i de davant, les distàncies, l’acceleració… 

Subratllen que, en la R1, és molt complicat, asseguren, mantenir una velocitat comercial òptima. Estacions cada 3 o 4 quilòmetres. Hi ha la limitació de la morfologia funcional de la xarxa.

Molts problemes, també, aliens a Renfe i a Adif. Per exemple, el turisme de grafitis que costa molts i molts diners. Ve gent de fora a fer grafitis. 

Comptat i debatut, del pressupost, un 30% se’n va en el manteniment de les infraestructures i dels trens, de les avaries a les vies, electrificació, catenàries…

I un altre capítol pressupostari es dedica a situacions derivades del personal de la companyia. Formació i els sous dels i les maquinistes. És molt important la continuïtat del relleu dels maquinistes. Els estudis es fan en unes acadèmies especialitzades, amb exàmens psicotècnics molt freqüents i pràctiques. Els sous són elevants.   

Vilassarencs i vilassarenques que van assistir al debat de l’espai gOvi de reflexió van plantejar qüestions sempre interessants com què passarà amb els trens de dos pisos i el túnel de Montgat o sobre l’etern run-run d’allunyar la línia R1 del mar i portar-la cap a l’interior de la comarca. El trasllat de la línia a l’interior està en estudi i costaria, van dir, uns 8.000 milions d’euros, aproximadament, 

Doncs ja ho has escoltat. De moment, res de res. Altres queixes que es van traslladar als dos ponents van ser, per exemple, la brutícia i la deixadesa de les estacions així com, sovint, trobar-se, van dir,  amb treballadors “poc implicats en ajudar”. Les persones assistents a la xerrada van interessar-se per les millores en la planificació previstes tot alertant que el Maresme està col·lapsat. Està creixent molt demogràficament parlat i això implicarà, van dir, cada cop més i més persones viatjant a la línia R1 per exemple, per estudiar o treballar.

Els dos experts demanen diàleg entre Renfe i Adif que, segons ells, no és el més fluid. S’ha segregat la infraestructura de l’operador. La interacció entre Renfe i Adif és millorable.

La trobada va finalitzar amb un prec. Que, com a mínim, hi hagi una bona planificació d’aquests més de 6.000 milions d’euros que han d’arribar per al traspàs (Estat-Generalitat) de Rodalies