La Diva absoluta. La Divina. Maria Callas hauria fet, el 2 de desembre, 100 anys. Es tracta d’una, per no dir la més, coneguda cantant d’òpera de la història. Què hi ha de mite? Què hi ha d’artista? El metge i divulgador musical Enric Mayolas ens ho explica, aquest dimarts, a partir de les 6 de la tarda a la Sala Maria Roser Carrau, en la conferència de l’Aula d’Extensió Universitària que es dedica la diva grega nascuda estatunidenca i ha vingut a parlar-nos d’aquest acte al nostre magazín matinal.
I aquest és un fet que marcarà, i de quina manera, la vida de Maria Callas. Una vida en recerca de la seva identitat, de les seves arrels. Naixia a Nova York sota el nom de Maria Anna Cecilia Sofía Kalogeropulu, però va aconseguir morir com a ciutadana grega. Una vida lligada al drama.
Callas, com descobrirem avui, era una persona amb una gran formació musical, amb unes capacitats extraordinàries, autoexigent fins a l’extrem, fins al punt que, de joveneta, va rebutjar el paper principal de Madame Buterfly perquè creia que encara no estava preparada.
Mayolas ha explicat que Callas, des que era petita, va patir molt i va continuar patint durant tota la seva vida. Quan anava a representar un personatge, ho sabia tot del personatge. Va trencar motlles.
No és el mateix, segons Mayolas, ser un gran cantant que ser un gran artista. I Callas va aconseguir aplegar-ho tot. Al marge dels drames familiars, de parelles amb més o menys presència a les revistes del cors, la grega triomfa als millors escenaris en una època, mitjans del segle passat, en la qual no hi havia televisió i l’òpera tenia un enorme pes.
La Divina segueix la seva carrera espectacular en la faceta artística, negra en la vessant personal. Passa pels millors escenaris del món occidental i al Liceu de Barcelona només hi actua una vegada. Sembla, segons el conferenciant d’avui, que l’estil, la veu tan particular de Callas no van agradar a la burgesia benestant de l’època.
Mallolas ja és un clàssic dins de l’Aula d’Extensió Universitària de Vilassar de Mar. Ha protagonitzat un monogràfic quan va tocar celebrar el bicentenari del compositor Giuseppe Verdi i va ser, curiosament, el primer conferenciant un 30 de gener de 2018
Posats a recomanar-nos alguna peça de Callas, Mallolas aposta per l’òpera Tosca de Pucchini.