El Panòptic celebra la seva 4a edició del l’11 al 19 de juny de 2022. El festival torna a omplir de cinema, arts visuals i reflexió, al voltant de la societat digital, l’antiga Presó de Mataró, seu del M|A|C (el Mataró Art Contemporàni) i que alberga la residència anual del mateix projecte.
El Festival, nascut al 2018 per parlar del paper de les noves tecnologies en la nostra vida, continua fidel al seu objectiu: ser un espai de debats i reflexió que permeti mirar de cara al present i al futur. Per aquest motiu l’edició 2022 posa el focus en com la pandèmia ha accentuat l’escletxa digital o els processos de digitalització i les desigualtats associades.
L’edició 2022 inclou una exposició d’art visual, una mostra de curts d’un minut, la projecció de 6 curtmetratges que competiran a la Secció Oficial i el visionat de dos llargmetratges: Blade Runner, que juntament amb una xerrada que servirà per commemorar els 40 anys del film de Ridley Scott; el documental nominat als Òscars Escribiendo con fuego (Writing with fire), sobre una comunitat rural de dones de l’Índia que transforma un diari local en una agència de notícies digitals.
El Festival Panòptic es va inaugurar l’11 de juny amb Pedra i plàstic, una exposició d’art visual de les artistes Roc Domingo Puig i Marta Rosell Chust i comissariada per Diana Padrón. La instal·lació posa el focus en les transformacions del paisatge pirinenc derivades del desplegament de la tecnologia d’internet d’alta velocitat per reflexionar sobre la geopolítica en un territori on l’accés a internet es pensa cada vegada més com una necessitat. La proposta confronta així dos conceptes: l’imaginari tradicional representat per la pedra (el romànic, el rústic, el folklòric o allò natural), amb el plàstic (allò construït, estructural, intervingut o artificial).
El Panòptic 2022 posa el focus en com la pandèmica ha accentuat l’escletxa digital o els processos de digitalització i les desigualtats associades. Per fer-ho ha organitzat, el 17 de juny, una debat amb Jordi Clopés, representant de Mataró Sense Fils (entitat local que treballa per fomentar la sostenibilitat d’internet a la ciutat); Judith Membrives Llorens, de Lafede.cat (una xarxa que d’ONGs que treballa per aconseguir la justícia global i l’erradicació de les desigualtats a tot arreu); i Maria Padró-Solanet, tècnica de recerca de la Fundació Ferrer i Guàrdia (un think tank generador de coneixement que des de la investigació aporta propostes estratègiques i assessoraments a les administracions públiques).
Aquesta edició post pandèmia també destaca per recuperar la tradicional competició de curtmetratges, que se celebrà el 17 de juny al M|A|C. Judith Colell, presidenta de l’Acadèmia del Cinema Català, juntament amb les periodistes Marta Armengou, Judith Vives i el guionista Pep Bras conformaran el jurat que atorgarà el Premi al millor dels 6 treballs que participen (dotat en 300€), el públic també decidirà el seu propi guanyador (amb una dotació de 150€).
Els projectes seleccionats, a través d’una convocatòria oberta, són La bici d’ Antonio Oliette, que explica la curiosa història d’un repartidor que té la bicicleta enganxada a una altra; 1 minuto de Miguel Alcalde, sobre una inquietant trucada d’Skype que rep una parella; Casa bonita de Paula Amor, que explica la història entre un ordinador i una anciana que viu aïllada a la costa gallega; La banyera de Sergi Martí, que explica la misteriosa trucada d’una comercial que rep un senyor i que canviarà la vida d’ell, però també la de la telefonista; M.O.M de Patricia Huguet, sobre una inquietant Intel·ligència Artificial capaç de controlar i manipular la vida de les persones; i En el futuro…Predicciones para un futuro extremo de Maria Cañas, un treball sobre la incertesa, l’atzar i les prediccions que ens envolten o que es poden imaginar utilitzant material procedent d’internet.
A part de la Secció Oficial, el Panòptic també ha organitzat la mostra Vídeo del minut, que reuneix els curtmetratges realitzats pels alumnes de l’assignatura Direcció Cinematogràfica del Grau en Mitjans Audioviuals que s’imparteix al Tecnocampus de Mataró. Aquesta projecció de treballs es carateritza per la curta duració dels metratges, un minut, i per compartir la temàtica d’aquest any de festival: les desigualtats digitals. La mostra tindrà lloc el dia 17 de juny, abans de la competició del festival, en un espai que es concretarà els propers dies.
El dijous 16 de juny, el Panòptic celebrarà els 40 anys del film Blade Runner de Ridley Scott. Per fer-ho, a part de visionar el llargmetratge, el festival ha organitzat una xerrada amb Xavi Sánchez, periodista i conductor del podcast de cinema fantàstic Marea Nocturna a Ràdio Primavera Sound. Sánchez presentarà abans de la projecció: La IA en la ficció, una xerrada sobre la presència de la Intel·ligència Artificial a la ficció. L’activitat es durà a terme al Foment Mataroní, que s’estrena com a nou espai que alberga activitats del festival.
L’altre llargmetratge que es podrà veure al Panòptic el 18 de juny, i que protagonitzarà la sessió de cloenda del festival, serà Writing with fire (2021) de Sushmit Ghosh i Rintu Thomas. Es tracta d’un documental nominat als Òscars d’aquest any i que ha estat seleccionat al Festival de Sundance. Aquest film explica la història d’un diari dirigit íntegrament per dones a una comunitat rural de l’Índia que s’acaba convertint en una agència de notícies digitals. El documental retrata l’esperit combatiu de Meera, la periodista impulsora del projecte