Viladona organitza una sortida per anar a veure la mostra “Això és guerra”

  •  

L’associació local Viladona organitza dissabte 26 de setembre una sortida en tren al Museu Nacional de Catalunya, situat a Barcelona, per veure la mostra fotogràfica “Això és guerra”, de Robert Capa i Gerda Taró, organitzada per  l’International Center of Photography de Nova York en coproducció amb el Museu Nacional d’Art de Catalunya. El punt de trobada serà dissabte a les 10 del matí a l’estació de Renfe de Vilassar de Mar.

Robert Capa (1913 -1954) és un dels fotògrafs més destacats del segle XX. Les seves imatges es van publicar en les principals revistes il•lustrades, on es va donar a conèixer, i en les quals va perfeccionar la seva tècnica com a mestre del fotoperiodisme modern. “Això és la guerra! Robert Capa en acció” constitueix una exposició pionera que reexamina les aportacions de Capa durant les dècades de 1930 i 1940. El títol s’ha extret de l’article publicat el 3 de desembre de 1938 a la revista britànica Picture Post, amb les imatges de Capa de la batalla del Segre.

A través de fotografies, comentaris manuscrits, llibres i revistes, les històries cobren vida i ens permeten comprovar com treballava Capa. Mort d’un milicià republicà, 1936; La batalla del riu Segre, 1938, i Refugiats de Barcelona, 1939, centren la seva crònica de la Guerra Civil espanyola. Xina, 1938, documenta el conflicte sinojaponès. Dia-D, 1944, i Alliberació de Leipzig, 1945, presideixen les seves fotografies de la Segona Guerra Mundial.

Entre aquests documents, trobem una imatge inèdita i tres fulls de contactes d’una de las sèries més dramàtiques: la realitzada a la Batalla del Segre el novembre de 1938, la qual forma part del material trobat a la coneguda com “maleta mexicana”, recuperada a Mèxic el 2007.

Compartint sala amb aquesta mostra, el Museu Nacional d’Art de Catalunya exhibeix una mostra sobre Gerda Taro, la primera gran retrospectiva dedicada a aquesta fotoperiodista, companya professional i sentimental de Capa.

Gerda Taro (1910-1937) va ser una fotoperiodista avançada al seu temps. La seva breu carrera consta gairebé exclusivament de les esfereïdores fotografies fetes al front de la Guerra Civil espanyola. Les seves imatges, àmpliament reproduïdes a la premsa esquerrana francesa, incorporaven elements propis de la Nova Visió, moviment aparegut a Alemanya cap al 1920, així com una proximitat física i emocional amb el subjecte. Taro va treballar al costat de Robert Capa, el seu company professional i sentimental, en el marc d’una estreta col•laboració. El juliol de 1937, quan cobria la decisiva Batalla de Brunete, va morir aixafada per un tanc. Les seves fotografies són un testimoni esplèndid tot i que poc conegut d’aquell moment crucial en la història de la fotografia de guerra. L’ International Center of Photography de Nova York  conserva la col•lecció més important de les seves obres, formada per originals en paper i negatius. Aquesta exposició, la primera gran retrospectiva dedicada a aquesta fotoperiodista i que ara es pot veure de manera excepcional al nostre país, presenta fotografies, llibres i revistes en què es van utilitzar imatges de Taro.

També s’exhibeixen dues fotografies inèdites procedents de la coneguda com a “maleta mexicana”, recuperada a Mèxic el 2007. El seu estudi ha tret a la llum instantànies de la Guerra Civil espanyola fetes per Capa, Taro i el també fotoperiodista David Seymour “Chim”.

Leave a Reply