L’OMIC ens parla del Dia Mundial dels Drets dels Consumidors

El passat 15 de març es va celebrar el Dia Mundial dels Drets del Consumidor i la secció mensual de consum del magazine matinal “Parlant de tot”, que compta amb la col·laboració de l’advocat Oriol Contreras, responsable de l’OMIC de Vilassar de Mar, va estar dedicada a recordar aquesta diada.

Contreras ha explicat que aquesta diada va ser instaurada el 1983 per les Nacions Unides. El precedent es va produir als anys 60, quan es  va començar a parlar sobre qüestions de consum als Estats Units, durant la presidència de Kennedy. En aquell moment Kennedy va utilitzar el 1962 per primera vegada el concepte i terme  “col·lectiu de consumidors”.

Hi  ha una organització mundial de consumidors, que té com  a adreça  consumersinternacional.org

Ha subratllat  que fa 40 anys, arran del cas de l’oli tòxic de colza, que va costar la vida a 4.000 persones, es va promulgar a Espanya a primera llei de consumidors i usuari i va néixer la conscienciació sobre aquesta qüestió.  

Des d’aleshores hi ha hagut molts casos i situacions que han afectat al col·lectiu dels consumidors: tancament d’escoles d’anglès, de clíniques dentistes, de companyies aèries, les clàusules sòl.

Cada cop hi ha més legislació sobre  consum però segueixen havent-hi casos que clamen al cel i que porten a la ruïna als consumidors, sobretot en aquesta situació de crisi econòmica.

Ha afegit que s’ha de tenir molt en compte el col·lectiu dels consumidors.   

Hi ha municipis que no disposen d’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor i ha convidat als oients a fer  ús d’aquest servei si el necessiten:

Ha explicat que  en un recent congrés d’advocats de tot Espanya que es va fer a Barcelona es va parlar sobre la  legislació  referida a la relació entre empreses i consumidors i el concepte de transparència.

La confusió no afavoreix el consumidor.  Si hi ha transparència, desapareixen els malentesos i el consumidor surt guanyant.

Transparència no és que es faci més gran la lletra petita dels contractes, sinó fer més entenedores les explicacions i que  s’entenguin les conseqüències d’haver signat un contracte.

Per contactar amb l’OMIC cal trucar al 93 754 05 00. L’horari d’atenció al públic és el dilluns i dimecres a la tarda i dijous al matí. Amb motiu de les mesures de confinament, combina per setmanes atenció presencial i atenció telemàtica.