L’increment de l’IVA perjudicarà la comercialització de roses per Sant Jordi

  •  

Roses1La crisi econòmica es deixarà sentir enguany en la campanya de la rosa, l’única que fins ara s’havia anat mantenint estable en el sector de la floricultura i horticultura ornamental. L’increment de l’IVA imposat pel govern el passat setembre sobre el comerç de flors i plantes vives, que obliga a tributar el tipus general del 21% -quan fins llavors s’havia aplicat el tipus reduït del 8%- fa preveure una disminució ostensible de les vendes, que podrien suposar un 20% menys que l’any passat. Les previsions més optimistes esperen arribar als 6 milions de roses. La fita serà però difícil d’assolir, tenint en compte que aquest augment de l’IVA farà donar un pas enrera a moltes empreses i entitats que adquirien roses a mode d’obsequi per als seus empleats i col•laboradors. “La pressió de l’IVA és molt forta per al client final, i malgrat els productors mantinguin els preus dels darrers anys, la rosa resultarà cara per un consum massiu i popular com el d’anys anteriors”, explica Jordi Rodón, president del Mercat de Flor i Planta Ornamental de Catalunya.

Malgrat això, des del Mercat de Flor i Planta es vol destacar el gran esforç dut a terme pels floricultors per tal de reduir el cost de producció sense mermar la qualitat final de les roses. Aquest fet, sumat a la complicitat dels distribuïdors de primer nivell que n’estan oferint preus força ajustats, hauria de fer que el preu de la rosa es mantingués similar al de l’any passat i l’IVA no acabés afectant la butxaca del consumidor final. De l’àmplia oferta de rosa que es comercialitza per Sant Jordi, la de més qualitat és sense dubte la dels floricultors catalans, majoritàriament del Maresme, ja que per proximitat, tècnica de cultiu i data de recol•lecció, són les roses més fresques que es poden trobar al Mercat. Aquestes roses, però, suposen només un 15% de l’oferta per aquesta Diada, ja que els costos de producció i l’alt volum de producte requerit fan que no n’hi hagi prou per atendre la forta demanda d’aquests dies. És per aquest motiu que s’estima que la resta de rosa que surti a la venda provingui en un 40% de Sudamèrica –sobretot de Colòmbia i Equador-, un 25% del mercat holandès, un 10% del Llevant i el sud de la Península, i un 10% d’Àfrica, principalment de Kènia.
Més del 80% de les roses que es vendran seran de varietats vermelles, essent la Lovely Red, la Red Monarch i la Samurai les més importants de la producció local, mentre que la Freedom és l’estrella pel que fa a les varietats importades, per davant de la Red Naomi i la Grand Prix. A banda, cal destacar l’àmplia gamma de roses de color, amb un ventall que abarca des del blanc i el rosa pàlid fins a diferents grocs, taronges i bicolor. A aquestes cal afegir a més, aquelles que se’ls aplica tints i tècniques d’estampació per a personalitzar-les a les modes i gustos del consumidor.
Els darrers anys s’ha detectat també un lleuger i continu increment en les vendes de rosers com a planta en test, especialment el roser de pitimini, de flors petites, i dels rosers perfumats. La seva perdurabilitat fa que cada vegada més consumidors l’elegeixin com a alternativa, o complement, a la rosa clàssica. En aquest sentit, els productors catalans compten amb una variada oferta de gran qualitat, que satisfà íntegrament la demanda d’aquests dies.