El “Fem Salut” parla sobre el compliment en la medicació

  •  

La secció “Fem Salut” del magazine matinal de Vilassar Ràdio Parlant de tot”, presentat per Jaume Cabot, corresponent al passat divendres 8 de febrer, va tractar del compliment de la medicació per part dels pacients i va comptar amb la participació d’Alba Sanvicente, infermera del CAP Doctor Guillermo Masriera i Débora Jover, responsable de la Farmàcia Roca 1904.

Alba Sanvicente va subratllar que els casos més freqüents d’incompliment de la medicació per part dels pacients són no prendre el medicament a l’hora que correspon, oblidar-se’n, o deixar de prendre el medicament abans que finalizi el tractament. També ha afegit que l’Organització Mundial de la Salut ha alertat que un 50% dels pacients crònics no compleixen amb el tractament prescrit pel metge, sobretot els hipertensos, segons un estudi de 2016.

Pel que fa al concepte de “adherència al tractament mèdic”, Jover ha explicat que fa referència a com el pacient se sent implicat o motivat en el compliment del tractament que li recepta el metge. Sanvicente ha explicat que alguns dels factors que més influixen en l’incompliment de la medicació són la falta d’atenció i falta d’hàbit, i es dóna sobretot entre la gent jove i una part de la gent gran.

Jover ha recordat que el fet de no prendre la medicació receptada pel metge suposa un fracàs terapèutic, ja que el metge pensa que el tractament no funciona, quan el que ha passat realment és que el pacient no s’ha pres el tractament i en algunes ocasions ni tan sols li diu al metge. En referència a aquests casos, Sanvicente ha recordat que els professionals de la salut tenen eines per saber si el pacient s’ha pres o no la medicació, com per exemple, a través de les analítiques.

L’OMS considera que l’incompliment de la medicació es una qüestió prioritària a resoldre, ja que a nivell mundial part dels ingressos hospitalaris i d’algunes defuncions que es produeixen són degudes al fet de no seguir el tractament mèdic. Els pacients, en cas de dubtes de no tenir massa clar per què es prenen cada medicació, haurien de preguntar al metge.

A la secció, també s’ha recordat com a anècdota de fa anys la mala lletra que tenien alguns metges quan receptaven, i que a algunes farmàcies els hi costava entendre.

Jover considera que algunes de les estratègies per afavorir el compliment de la medicació poden ser buscar, per part del metge, tractaments mèdics més simples i que el pacient cerqui ajuda i suport en el seu entorn familiar o en el seu cuidador.

També s’ha parlat del Servei Personalitzat de Dosificació. Es tracta d’un dispositiu, en forma de caixa rodona amb diferents compartiments, que es facilita des de les farmàcies que omplen la medicació per als pacients cada setmana, d’acord amb la història clínica dels pacients i d’acord amb els medicaments prescrits pel metge. Els pacients tenen l’obligació de comunicar a la farmàcia si el seu metge ha fet algun canvi en la medicació. Aquest dispositiu es pot demanar al CAP Doctor Masriera i a les farmàcies que estiguin acreditades per fer aquest servei, les quals prèviament han hagut de fer un curs.

Podeu escoltar la secció sencera aquí.