Rafael Subirachs al XVII Cicle de Concerts Rosa Sabater

  •  

baseportada-1.gifLa Parròquia de Sant Joan de Vilassar de Mar acollirà dissabte 31 de  maig a partir de 2/4 de 9 del vespre l’actuació de Rafael Subirachs, que inclourà obres de Beethoven, Subirachs, Miquel Martí i Pol i Josep Carné. El preu de l’entrada és de 5 euros. L’acte, realitzat a iniciativa de Joventuts Musicals, forma part del cicle de concerts en homenatge a la pianista Rosa Sabater, que aquest any arriba a la dissetena edició.

Fill del músic i pedagog Rafael Subirachs i Ricart, Rafael Subirachs va rebre una sòlida formació en música clàssica. Ben aviat, va ingressar com a puer cantor a l´Escolania de Montserrat (1958 – 1960) en qualitat de soprano solista sota la direcció musical del pare Ireneu Segarra. L’any 1967 va entrar a formar part dels Setze Jutges, un grup de cantautors que volien impulsar un moviment de cançó popular en llengua catalana que ajudés a sortir de la llarga nit que el franquisme havia imposat sobre la cultura en català. Edita el seus primers discos, Dona i Rodamón. L’any 1968 publica el seu primer LP: l’Àlbum Subirachs que conté les primeres musicacions de poesies de Joan Salvat-Papasseit i de Josep Carner.

L’any 1969 apareix Exeunt personae, la primera de les seves aportacions en profunditat a la obra d’un poeta català, tasca que ha estat des d’aleshores una constant en la producció de l’artista. Gabriel Ferrater va ser el primer dels poetes ‘visitats’ pel particular i peculiar geni artístic del compositor vigatà, sempre eclèctic i rigorós, alhora.

Durant molts anys compagina la seva tasca de cantautor amb la participació en muntatges teatrals.

L’any 1974 musica una obra d’un altre artista il•lustre de la Plana de Vic, Miquel Martí i Pol, en concret Cinc esgrafiats a la mateixa paret.

L’any 1975, com a conseqüència de la seva recerca en la cançó tradicional catalana, participa a les Sis Hores de Cançó a Canet on clou la seva actuació amb el romanç Catalunya, comtat gran, a partir del qual es va construir l’himne nacional català, Els Segadors. Dos anys més tard apareix el disc Bac de Roda que conté aquesta i d’altres mostres del cançoner popular català.

El 1978 publica Si com l’infant quan aprèn de parlar, un disc amb musicacions de poemes de Jordi de Sant Jordi i Ausiàs March, entre les qual els cèlebres ‘Estramps’ del primer i el ‘Cant espiritual’ del poeta de Gandia.

L’any 1991 enregistra Miralls que conté poemes de Gabriel Ferrater i Carles Riba.

El 1995 publica Els cants d’Abelone, musicacions sobre l’obra homònima de Joan Vinyoli.

Coincidint amb el 150è aniversari de jacint Verdaguer, estrena a la mateixa basílica de Montserrat l’obra Verdaguer – Cançó de la Terra
       
Rosa Sabater i Parera (Barcelona 1929 – Madrid 1983) fou una pianista catalana, filla del músic Josep Sabater i Sust. Estudià composició i piano amb el seu pare i amb Frank Marshall. El 1942 debutà a Barcelona, i realitzà una carrera internacional brillant interpretant Wolfgang Amadeus Mozart, autors romàntics, impressionistes, Enric Granados i Frederic Mompou.

Fou professora dels cursos internacionals de Santiago de Compostel•la i del conservatori de Friburg de Brisgòvia. Entre els discs que enregistrà, destaca el de la Suite Ibèrica completa d’Isaac Albéniz. El 1983 va rebre la Creu de Sant Jordi i poc després morí en accident d’aviació, prop de la localitat madrilenya de Mejorada del Campo. Sabater va mantenir una estreta relació amb la nostra localitat, ja que tenia una casa al Carrer del Carme on passava els estius i preparava els seus concerts. 

Leave a Reply